Hasznos vagy káros, ha hidegindítás után alapjáraton hagyjuk járni az autót, mielőtt elindulnánk?

Sok autósban felmerül a kérdés, hogy hidegindítás után azonnal el lehet-e indulni, vagy jobb, ha előbb néhány percig járatjuk a motort. Vajon az a kíméletesebb megoldás, ha alapjáraton melegítjük, vagy ha inkább gyors indulással próbáljuk elérni az üzemi hőmérsékletet? Könnyen lehet, hogy egyik véglet sem ideális.

A hidegindítás kapcsán ezen a linken tudhat meg bővebb információkat! A motor alkatrészei hidegen még nem működnek ideálisan – alacsony hőmérsékleten a fémek tágulása, a kenőanyag viszkozitása és az égési folyamatok is eltérnek a megszokottól. Ezért rögtön el is vethetjük azt az ötletet, hogy nagy gázzal induljunk el közvetlenül az indítás után, abban a reményben, hogy így hamarabb elérjük az üzemi hőfokot. Valójában ez az egyik legrosszabb, amit tehetünk: ilyenkor a motor extrém terhelésnek van kitéve, a kenés még nem tökéletes, az alkatrészek gyorsabban kopnak, és az erőforrás élettartama is jelentősen csökkenhet. A hidegindítást követő elindulásnak tehát óvatosnak, de határozottnak kell lennie. Kerüljük a hirtelen gyorsításokat, padlógázra pedig csak vészhelyzetben legyen szükség – például, ha ezzel elkerülhetünk egy balesetet. Amíg a motor nem melegszik fel üzemi hőmérsékletre, bánjunk vele kíméletesen.

Ha megkérdezünk néhány autóst, hogy hidegindítás után meddig kell járatni a motort, szinte biztos, hogy eltérő válaszokat kapunk. Ez részben annak köszönhető, hogy a régebbi, karburátoros autók valóban igényelték, hogy indulás előtt percekig alapjáraton járassuk őket – különösen télen. Ezeknél a motoroknál a kenés, az égés és az alapjárati stabilitás is csak így volt biztosítható. A modern autóknál azonban már más a helyzet. A korszerű befecskendező rendszerek, elektronikus motorvezérlők és fejlett kenéstechnológiák jóval gyorsabb reakciót tesznek lehetővé, még hideg motor esetén is.